[ Tilbake til dag 1 | Tilbake til hovedsiden ]

Dag 2 - 100 km - Søndag 1. juni 2008

I dag gikk turen fra Sprova til Hofles, totalt 68 km
(Bokstavene på kartet viser hvor bildene nedenfor er tatt)

Etter en natt med litt dårlig søvn i teltet (A) sto jeg opp og brøt leir. Det fine været fra i går hadde reist sin vei, og i dag var det grått og småregn fra morgenen av men ikke noe vind å snakke om. Da jeg hadde pakket telt og bagasje på sykkelen, tatt par kopper varm kaffe (klarer ikke frokost med det samme jeg våkner, så den må utsettes en time eller to), samt kokt vann til termosen for resten av dagen, var jeg klar for avreise ca kl 0840.

Det gikk lett å sykle fra morgenen av. Selv om det regnet var det fin temperatur å sykle i. Regnet ga seg etter hvert og da jeg kom til Namdalseid var regnklærne pakket bort i sykkelvesken igjen. Dagens frokost ble tatt på en rasteplass i Namdalseid sentrum (B) før turen gikk videre mot Namsos. På Gryta var det tid for lunsj, og et busskur gjorde tjeneste som spiseplass (C).

Like før Namsos dreier RV17 - Kystriksveien av mot høyre og inn i landet. Jeg har lyst til å holde meg langs kysten, så jeg fortsetter på RV769 nordover fra Namsos mot fergekaia på Lund. Jeg kommer til å komme tilbake på RV17 i morgen når jeg kommer opp til grensen mellom Nord-Trøndelag og Nordland ved Heilhornet.

Så langt i dag har det vært forholdsvis lettsyklet og jeg var framme i Namsos ca kl 1410 uten å føle meg spesielt sliten. I Namsos var det byløp og stengte gater så jeg måtte sykle litt omveier for å komme inn til Namsos sentrum der jeg hadde planlagt å finne meg en restaurant/spiseplass for å spise middag.

Etter litt fram og tilbake falt valget på "China Palace Restaurant" hvor det ble biff med cashewnøtter, en iskald pils og kaffe.

Dro fra restauranten ca kl 1500 og la i vei videre nordover langs RV769. Det er en tunnel like nord for Namsos det ikke er lov å sykle gjennom så den må man sykle rundt, eller over for å si det litt mer presist. Man er nemlig nødt til å sykle over fjellet som tunellen går gjennom. Det var et meget bratt stykke som jeg kjente godt i lårene.

For å unngå tunnellen tok jeg til høyre i rundkjøringen i Sverresgata og syklet en bratt
stigning opp Vemundsvikvegen til jeg kom inn på RV769 igjen etter tunnellen (blå linje)

Da jeg kom ned på RV769 igjen etter omveien rundt tunnellen var det igjen begynt å regne ganske mye, så da var det på med alt regntøy, skotrekk m.m. Det ble ikke oppholdsvær mer, så regntøyet ble på resten av turen i dag.

Det er et fjell man må over mellom Namsos og Salsnes hvor det er mange lange bakker og mye opp og ned, men før jeg begynte på turen over fjellet tok jeg en kjapp matbit i regnet (D) da jeg allerede var sulten igjen etter middagen. Turen derfra over fjellet og til Salsnes var en utrolig hard strekning, og på veien over der må jeg innrømme at jeg begynte å lure på om denne sykkelturen var en særlig god ide.

Da jeg endelig var kommet over fjellet var jeg skikkelig sur i lårene og hadde ennå et godt stykke igjen til fergekaia på Lund. Hvis jeg ikke rakk fergen på Lund kl 2030 var det 1,5 timer å vente til klokken 2200. Det hadde jeg ikke særlig lyst til, så jeg tro til litt ekstra for å prøve å nå fergen som gikk 1930. Merket at jeg nærmet meg på at det begynte å bli mye trafikk og enkelte som kjørte litt hardt for å nå fergen. Etter en hard tur med en 4 km lang innlagt sluttspurt nådde jeg akkurat fergen på Lund minuttet før den gikk. Selv om fergen var full var det bare å trille sykkelen m/henger ombord. Det er heldigvis alltid plass til en sykkel, så det er jo en av fordelene med å være på sykkeltur jfr bilferie. Da fergen gikk var det tre biler som måtte stå igjen på kaia og vente til neste avgang. Må vel bare innrømme at jeg ikke er et bedre menneske enn at jeg syns det var litt artig å trille forbi de bilene (en buss og to biler) som hadde passert meg i full fart noen minutter tidligere og så bare trille rett inn på fergen mens de måtte stå igjen på kaia.

Mine foreldre bor på Rørvik (Vikna) og jeg fikk tilbud om å bli hentet så jeg kunne sove der om natten, så skulle de kjøre meg tilbake dagen etter. Det takket jeg nei til da det på en eller annen måte føltes som "juks". Skal jeg noe sted, så skal jeg sykle dit. Jeg er jo på sykkeltur er jeg ikke? Så det ble det ikke noe av, jeg bestemte meg i stedet for å overnatte på Kvisterø Camping like ved fergekaia på Hofles. Jeg gadd ikke slå opp telt i regnet, så jeg leide meg en hytte (F) (300 kroner). Fikk kaffebsøk i hytta av en kompis fra Rørvik. Da han dro spiste jeg litt kveldsmat, hengte opp litt tøy til tørk og sovnet deretter som en stein og sov godt hele natten gjennom.

I dag har jeg syklet i:

Andre aktuelle linker for dagen i dag:

Har du noen kommentarer syns jeg det vil være hyggelig om du legger inn en melding i min gjestebok.

(A) Så er leiren brudt og sykkelen pakket. Jeg koker vann til termosen og tar en kopp
kaffe før jeg begynner på dagens strekning
. Det småregner litt. (klokken er 0830)

(B) Sen frokost på Namdalseid (klokken er ca 0950)