[ Tilbake til dag 5 | Tilbake til hovedsiden ]

Dag 6 - 47 km - Torsdag 5. juni 2008

I dag gikk turen fra Andalsvågen til Herøy, totalt 47 km på sykkelen
(Bokstavene på kartet viser hvor bildene nedenfor er tatt)

I dag våknet jeg kl 0800 opp etter en natt med dårlig søvn i teltet. Jeg har med to liggeunderlag for å ligge komfortabelt, en sovepose (sommer) samt en vanlig hodepute. Men jeg syns ikke jeg ligger særlig komfortabelt selv med to liggeunderlag (et plastunderlag og et oppblåsbart) i forhold til en normal madrass. Jeg sover foreløpig ikke like godt i teltet som jeg gjør når jeg leier hytte og ligger i en seng. Tror det har mye med vanen å gjøre og regner med at det kommer seg etter hvert.

Det var mye irriterende knott da jeg brøt leir om morgenen, og teltet var også fullt av dugg og veldig vått. Jeg prøvde å legge det ut litt til tørk i solen, men det tok for lang tid så jeg pakket det sammen vått. Det tørker når jeg slår det opp neste gang.

Etter at jeg hadde pakket bagasjen på sykkelen og laget frokost og var jeg klar for avreise kl 0930. Det er også i dag et fantastisk fint vær. Terrenget jeg sykler i er fortsatt flatt og lett å sykle i, så det går litt fortere å sykle enn det jeg beregner nå jeg planlegger fergene. Da jeg kom til Fornes hadde jeg så god tid at jeg måtte vente over en time på fergen (til kl 1200). Men det gjorde ingen ting. Jeg fant en fin plass på kaia hvor jeg satte opp stolen og satt der med en kaffe og nøt utsikten mens jeg slappet av og hygget meg (E).

Da jeg kom over til Tjøtta med fergen syklet jeg videre til den internasjonale krigskirkegården (H). På Tjøtta internasjonale krigskirkegård ligger nesten alle de russere som døde i krigsfangenskap i Norge under krigen begravet, samt de som døde ved senkingen av DS Rigel). Da det tyske fangeskipet ble bombet av britiske fly 27. november 1944 i sundet utenfor Tjøtta, døde hele 2571 mennesker, dvs nesten 1000 flere enn ved Titanics forlis (ved Titanics forlis døde et sted mellom 1350-1512 personer). Totalt ligger ca 7551 begravet på kirkegården..

Når det gjelder forliset av DS Rigel, så regnes det som verdens tredje største gjennom tidene (Titanic kommer ganske langt ned på listen), men selv om dette skjedde forholdvis nylig og i midt i vår egen skjærgård er det få nordmenn som har hørt om dette. Sier du "Titanic" til noen så vet si og alle hva det handler om, men nevner du "DS Rigel" tror jeg du må spørre svært mange før du finner noen som kan svare. Dette gjelder jo i og for seg også meg selv. Jeg hadde ikke hørt om denne katastrofen før jeg besøkte krigskirkegården på Tjøtta. I ettertid må jeg si at jeg syns det er helt merkelig at denne historien ikke er mer kjent.

Etter stoppen på den internasjonale krigskirkegården syklet jeg videre mot Alstahaug (I) og hjemplassen til dikterpresten Petter Dass (han er bl.a. kjent som den som har skrevet diktet "Nordlands Trompet"). Rundt det fredfylte og vakre Alstadhaugtunet ligger Alstahaug kirke, Petter Dass museet og den gamle prestegården som Petter Dass bodde i.

Jeg brukte en del tid her og så først en filmframvisning på museet om Petter Dass og historien rundt ham. Deretter så ble jeg med på en guidet tur. Faktisk så var jeg den eneste turisten akkurat da, så jeg fikk spesialbehandling og fikk tur helt alene med to guider. Begge guidene var meget kunnskapsrike og gode til å fortelle. Jeg fikk en godt fortalt innføring i historien rundt Petter Dass samt en omvisning i kirken og i prestegården. En litt artig "fun fact" om Petter Dass er at ingen egentlig vet hvordan han så ut eller hvor han er begravd. Det bildet som man antar er et portrett av Petter Dass er kanskje ikke av ham, men av en en helt annen og ukjent person.

Petter Dass eller kanskje ikke?

Petter Dass-museet er forøvrig Nordland fylkes tusenårssted, og det er tegnet av Snøhetta. Bygget ser litt spesielt ut, men selv om det er "hypermoderne" i forhold til kirken og prestegården syns jeg likevel det passer godt inn i området på et eller annet merkelig vis.

Etter en omfattende og læringsrik guidet tur gikk jeg så litt alene rundt og utforsket området og tok noen bilder. Bl.a. så var det en fantastisk utsikt fra haugen der minnesbautaen over Petter Dass er plassert. Deretter var det på tide å sette seg på sykkelen igjen og sykle videre mot Søvika og fergen ut til Herøy. Det betyr at jeg forlater RV17 en kort stund mens jeg sykler RV828 og "øyhopper" på Herøy og Dønna. Jeg kommer tilbake til RV17 allerede i morgen når jeg tar fergen fra Bjørn til Sandessjøen.

Det begynte å bli litt sent da jeg kom ut til Herøy og tid for å begynne å se etter en god teltplass for natten. Etter en forholdsvis kort sykkeltur fant jeg en fin teltplass med utsikt inn mot fastlandet og De syv søstre og sjøen like nedenfor (K). En flott plass å tilbringe kvelden/natten. I og med at teltet var vått da jeg pakket det i morges hadde fukten trengt helt inn i innerteltet mens det var pakket. Det var rett og slett søkvått på "gulvet", så det måtte jeg tørke med dopapir før det kunne brukes. Ingen stor sak. Da leiren var ferdig satt opp satte jeg resten av kvelden utenfor teltet og nøt utsikten og drakk varm kakao før jeg etter hvert tok kveld. Det har vært en flott dag i dag.

I dag har jeg syklet i:

Andre aktuelle linker for dagen i dag:

Har du noen kommentarer syns jeg det vil være hyggelig om du legger inn en melding i min gjestebok.

(A) En flott utsikt mot De syv søstre fra "baksiden" av fjellkjeden.
Også i dag er det et fantastisk flott vær (klokken er ca 1000)

(B) På vei mot Forvik. Flatt og fint sykkelterreng.

(D) Nesten framme ved fergekaia. Flott usikt mot De syv søstre og Rødøy (klokken er ca 1050)

(E) Klokken er ca 1100 og jeg er framme på fergekaia på Forvik. Det er fint å
sitte ute på brygga og slappe av i solen mens jeg venter på fergen til Tjøtta.

(E) Stolen veier noen kilo men er verdt hvert et gram i form av at pausene og teltlivet blir så mye bedre / mer komfortable. Den er festet på
toppen av hengeren med et bagasjestrikk og er dermed lett og rask å ta av og slå opp når man tar pause. Det å sette opp stolen når man
kom over pene/vakre/spesielle steder og ta en liten pause der og da, var noe som var med på å gjøre turen til den opplevelsen det ble.
Her har jeg satt opp stolen nede på kaia ved fergeleiet sånn at jeg får en fantastisk utsikt utover fjord og fjell mens jeg venter.

(F)På fergen mot Tjøtta (utsikt bakover mot Vevelstad)

(G) Her var det litt trangt og smalt (utsikt mot syd fra bak på fergen, klokken er ca 1230)

(H) Tjøtta internasjonale krigskirkegård (klokken er ca 1330)

(H) Minnestøtta har følgende tekst:

6725 enkeltgraver

Gravlagte
7551 Sovjetiske soldater

(I) Alstahaug kirke - her var Petter Dass prest (klokken er ca 1500)

(I) Petter Dass museet

(I) Altertavlen i kirken. Jeg ble nøye forklart historien til altertavlen under guidingen.

(I) Dikterpresten skuer utover havet fra sin plass på minnesmerket

(I) Utsikten fra minnesmerket

(J) Turen går videre fra Alstadhaug mot Søvika for å ta fergen ut til Herøy

Tegning som viser hvor du ser de syv søstrene i fjellformasjonen

(K) Slått opp leiren for kvelden på Herøy med fantastisk utsikt mot
de syv søstre som varmer seg i kveldsolen