[ Tilbake til dag 4 | Tilbake til hovedsiden ]

Dag 5 - 84 km - Onsdag 4. juni 2008

I dag gikk turen fra Heilhornet til Andalsvågen, totalt 84 km
(Bokstavene på kartet viser hvor bildene nedenfor er tatt)

Før jeg dro i dag, ryddet jeg og vasket campingvognen og tømte tanken til toalettet. Da er det trivligere for de som skal bruke vognen etter meg og større sjanse for å få låne den senere.

Jeg dro fra Svaberget Camping ca klokken 0900 i et fantastisk flott vær (A). Hviledagen hadde gjort godt. Faktisk så gikk det så lett å sykle i dag at jeg flere ganger på vei opp den ganske bratte og lange stigningen forbi Heilhornet var nødt til å snu meg for å sjekke at bagasjen ikke var falt av hengeren. Jeg syns nemlig det gikk overaskende lett oppover bakken sammenlignet med opplevelsene fra dag 2 og 3 av turen. Jeg hadde planlagt å nå fergen fra Holm kl 12 men det gikk så lett å sykle at jeg fint nådde 1100 fergen.

På fergen møtte jeg også den første sykkelturisten på turen. Det var Sigfried fra Stuttgart i Tyskland (B). Han hadde syklet hele veien derfra og var nå på vei nordover langs Kystriksveien. Sigfried snakket kun tysk, noe jeg overhodet ikke kan bortsett fra; "ein, zwei, drei", noe man ikke kommer særlig langt med i en samtale. Men med litt peking i kartbøker og mye gestikulering klarte vi å føre en slags samtale likevel. Han fikk forklart meg at han kom fra Stuttgart og hadde syklet helt derfra. Videre så fikk han etter hvert forklart meg at han trengte hjelp til å finne ut av sitt norske kontantkort til mobiltelefonen og hva han hadde i saldo der, noe jeg så hjalp ham med å finne ut av. Sigfried har en litt annen sykkelfilosofi enn meg. Mens jeg har med meg alt (og litt for mye) av det jeg trenger og fint kan slå leir og klare meg hvor som helst, så sykler han kun med sykkelvesker og overnatter på hoteller og i campinghytter langs veien. Kanskje jeg tar en sånn tur senere et år, men jeg liker den filosofien at jeg har med meg det jeg trenger for å klare meg, og at jeg kan stoppe hvor som helst og ha det helt fint uten å være avhengig av at noen har bygget et hotel eller satt opp en campinghytte akkurat der jeg har lyst til å stoppe.

Da vi kom fram til Vennesund (B) dro Sigfried videre mens jeg tok et par brødskiver på fergekaia. Jeg så ham igjen litt senere på dagen da jeg syklet gjennom Vik. Da satt han på et bord utenfor en matvarebutikk og spiste mat og drakk øl. Jeg stoppet der for å kjøpe litt XL1, Real Turmat, pålegg, bananer og litt snaks til senere på dagen, ønsket ham god tur og dro så videre. Jeg så ikke mer til Sigfried etter dette.

Syklingen går veldig lett. Landskapet er flatt og fint og det er veldig lite trafikk (C). Litt nord for Berg fant jeg en fin plass å raste på. Jeg tok liten stikkvei til venstre og inn på et jorde til en liten "treklynge" hvor jeg satte opp stolen og kjøkkenet og laget meg middag (D). I dag ble det Real Pasta Bolognese (igjen). Drakk så kaffe og slappet av i solen en stund. Mens jeg satt der og slappet av og nøt solen så jeg også turens første havørn.

Etter en liten times pause gikk turen videre mot Horn hvor jeg tok fergen over til Andalsvåg. Det var nå begynt å bli kveld og litt småkaldt, så jeg skiftet fra shorts (jeg hadde syklet hele dagen i shorts), til joggebukse ombord på fergen.

Fra Andalsvåg til Forvik er det bare en kort veistrekning hvor det ikke skjer så mye i og med at RV17 er den eneste veien som går der, og det er ferge i begge ender av veien. Så når fergene stopper for kvelden er det ikke noe trafikk. Jeg veide litt for og i mot om jeg skulle sykle videre til Forvik og ta fergen til Tjøtta i kveld, men bestemte meg for at jeg skulle stoppe og finne meg en teltplass litt nord for fergekaien på Andalsvågen.

Jeg hadde ikke syklet mer enn noen få kilometer før jeg fant en fin liten "lomme" til høyre for veien der jeg slo opp teltet (E). Der var det også en flott utsikt utover havet (så ut mot Vega og Ylvingen)..

Godt fornøyd med meg selv satt jeg så der og slappet av og kikket på utsikten da jeg plutselig kom på at jeg hadde glemt shortsen min ombord i fergen. Jeg hev meg straks på sykkelen og syklet som en tulling tilbake mot fergekaia i håp om å nå fergen før den gikk. Det var jo utrolig mye lettere å sykle uten bagasje (den sto igjen der jeg hadde satt opp teltet), så jeg nådde fergen med god margin og fikk hentet shortsen.

Da jeg syklet tilbake til teltet hadde jeg bedre tid og tok det rolig og nøt været og utsikten. "Dessverre" så var det så mye fin utsikt å se på at jeg presterte å sykle forbi teltet uten å oppdage det. Etter en god stund fikk jeg følelsen av at jeg egentlig burde ha vært framme ved teltet for lenge siden, noe som jo i og for seg også var en riktig følelse i og med at jeg rent faktisk hadde vært framme ved teltet for lenge siden, før jeg passerte det og syklet videre nordover. Jeg var likevel ikke helt sikker og fortsatte derfor videre et godt stykke helt til jeg kom fram til en utsikt jeg var 110% sikker på at jeg ikke hadde sett før. Da var det bare å snu å sykle tilbake og etter noen kilometers sykkeltur tilbake sørover mot Andalsvåg fant jeg teltet akkurat slik jeg hadde forlatt det. Så der ble det jo litt ekstra kveldstrim :-)

Etter å ha funnet leiren igjen, og roet ned for kvelden med å rusle litt i strandkanten og se på den flotte utsikten, tok jeg kveld og slappet av i teltet med litt lesing i en av de tre bøkene jeg sleper med meg på turen. Sovnet fort og sov godt og uforstyrret (ingen trafikk) gjennom hele natta.

I dag har jeg syklet i:

Andre aktuelle linker for dagen i dag:

Har du noen kommentarer syns jeg det vil være hyggelig om du legger inn en melding i min gjestebok.

(A) Avreise fra campingen om morgenen. Heilhornet speiler seg i sjøen og været er knallbra (klokken er 0910)

(B) Sigfried fra Stuttgart i Tyskland på fergekaia i Vennesund (klokken er 1150)

(C) Det er flat og lettsyklet vei og veldig få biler. Veldig idylisk og godt for kropp og sjel (klokken er ca 1220).

(D) Så er det tid for middag (klokken er ca. 1430)

(D) Etter middagen er det bare å koke kaffevann og slappe av i solen. Så turens første havørn mens jeg satt her

(D) En time senere (klokken 1530) er kjøkkenet og stolen pakket på hengeren igjen og jeg er klar til å dra videre

(D) Vakker utsikt mot et fjell jeg ikke er helt sikker på hva heter (klokken er 1540)

(E) Utsikt fra teltplassen mot kvelden siste ferge (klokken er 2150)

(E) Man skulle tro at det var vanskelig å sykle forbi teltet uten å få øye på det (klokken er 2150)